Suoraan sisältöön

Liity joukkoon! Vapaaehtoinen palokuntatoiminta on antoisaa yhdessäoloa ja fyysisesti vaativaa toimintaa. Katso lisää: palokuntaan.fi

Keski-Suomen pelastuslaitos » Toimintaohjeet » Hätäilmoituksen tekeminen

Hätäilmoituksen tekeminen

Hätätilanteessa soita hätänumeroon 112.

  • Soita hätäpuhelu itse, mikäli vain mahdollista.
  • Kerro, mitä on tapahtunut.
  • Kerro kunta ja tarkka osoite.
  • Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin ja toimi annettujen ohjeiden mukaisesti.
  • Lopeta puhelu vasta luvan saatuasi.
  • Opasta auttajat paikalle ja soita uudestaan, mikäli tilanne muuttuu.

Jos hätänumero on ruuhkautunut, älä sulje puhelua vaan odota rauhallisesti linjalla. Hätäpuheluihin vastataan aina mahdollisimman nopeasti ja soittamisjärjestyksessä. Hätäpuhelun soittaminen on aina maksutonta eikä siihen tarvita koskaan suuntanumeroa.

Hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa. EU-alueen ulkopuolelle matkustaessa kannattaa selvittää paikallinen hätänumero jo etukäteen. Hätänumeroon voi soittaa ilman SIM-korttia, kunhan vain puhelimessa on virtaa jäljellä.

Milloin soittaa hätänumeroon?

Hätänumeroon tulee soittaa, kun kohtaa kiireellisen hätätilanteen, tarvitsee kiireellistä viranomaisapua, tietää tai epäilee hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi onnettomuudet ja tulipalot, meneillä oleva tai jo tapahtunut rikos sekä tarve ambulanssille.

Hätänumeroon ei tule soittaa kiireettömissä asioissa, tiedusteluasioissa tai tilanteissa, joissa kukaan ei ole vaarassa (esimerkiksi sähkökatkot ja liikenneruuhkat). Turha soitto saattaa viivästyttää toisen henkilön avunsaantia jopa kohtalokkain seurauksin. Hätänumeroon kohdistuvasta ilkivallasta ja väärinkäytöstä voidaan rangaista.

Kun et ole varma, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina kuitenkin parempi soittaa hätänumeroon kuin olla soittamatta.

112-sovellus

Hätäpuhelun voi soittaa myös älypuhelimeen ladattavan 112-sovelluksen kautta. Sovelluksen kautta soitettaessa hätäkeskus saa heti automaattisesti tietoonsa soittajan tarkan olinpaikan puhelimen GPS-yhteyden avulla. Kannattaa muistaa, että hätäkeskus saa soittajan sijainnin tietoonsa ainoastaan silloin, kun puhelu tehdään sovelluksen kautta.

Sovellus on integroitu Hätäkeskuslaitoksen järjestelmiin ja nopeuttaa avun saantia huomattavasti, kun hätäkeskus osaa heti hälyttää paikalle lähimmän yksikön. Apua voi siis kutsua helposti paikalle, olit sitten keskellä metsää, ystävän mökillä tai kotona. Sovelluksen voi ladata Android-, iPhone-, Windows- ja Jolla-puhelimiin sovelluskaupoista.

Lataa 112-sovellus osoitteesta: http://www.digia.com/112suomi

  • Yhteystiedot
  • Keskuspaloasema
  • Salontaipaleentie 6
  • 40500 Jyväskylä
  • puh 014 3329 600

  • Laskutusosoite
  • Jyväskylän kaupunki
  • Keski-Suomen pelastuslaitos
  • Verkkolaskun OVT-tunnus: 003701746664975
  • Välittäjä: Basware Oyj / BAWCF122

Copyright © Keski-Suomen pelastuslaitos 2017 | Sivun alkuun